tiistai 18. lokakuuta 2016

Kardashianeista avocadoon

Tulen joissakin trendiasioissa pahasti jäljessä eikä asia kyllä ole itseäni haitannutkaan. Kuulun yhä vähemmistöön, joka ei omista, eikä haluakaan omistaa, älypuhelinta ja joka hurahti avocadoon ihan vasta hiljattain. Avocadopastaa en ole vielä kokeillut enkä varmaan tule kokeilemaankaan.

Kun sairaslomallani seurasin Kardashianeista kertovaa tositv-hömppää, siellä yksi sisaruksista joi aina avocadojuomaa. Muistin miten eräs ystäväni kertoi rakastavansa avocadoa, koska se teki hänen ihostaan hyvän. Niinpä minäkin, joka ennen olin laittanut avocadoa ainoastaan kesäaikana salaatin sekaan, päätin aloittaa ”avocado-kuurin”. Etsin netistä smoothie-reseptejä ja lopulta kehittelin sitten omani, kun en järin innostunut netin valikoimasta. Aamupalaksi tulee usein tehtyä seuraavanlainen tuotos:
  • 1-2 dl kaurahiutaleita
  • 1-2 dl mustikoita
  • 1 kypsä avocado
  • n. 2 dl banaanijugurttia (voi korvata oikealla banaanilla ja luonnonjugurtilla)

Ainekset sekaisin tehosekoittimella ja voila! Itselläni tämä pitää nälän hyvin poissa ja on lisäksi terveellinen. ”Avocado-kuurini” aikana söin avocadon päivässä ja jo viikossa huomasin itsekin pintakuivan sekaihoni tasoittuvan. Iho ei tuntunut enää kiristävän kuivalta (ja huom, nyt syksyllä, talvesta puhumattakaan, kärsin erityisesti kuivasta ihosta) eikä ns. hormoninäppyjäkään tullut. Tästä innostuneena päätin tutkiskella avocadoa vähän tarkemmin.

Avocado sisältää muunmuassa:
  • kuitua
  • proteiinia
  • sinkkiä
  • A-vitamiinia
  • C-vitamiinia
  • E-vitamiinia
  • K-vitamiinia
  • magnesiumia
  • kaliumia
  • foolihappoa
  • Omega-3-rasvahappoa
  • tyydyttämätöntä rasvaa n. 22g
    • laskee (huonoa) LDL-kolesterolia
    • nostaa (hyvää) HDL-kolesterolia

-          
Avocadon kerrotaan parantavan vastustuskykyä, toimivan antioksidanttina ja auttavan muita hivenaineita imeytymään paremmin. Mitä ihomme sitten tarvitseekaan pysyäkseen terveenä? A-, C- ja E-vitamiinia, sinkkiä ja omega-3-rasvoja näin esimerkiksi. Tässä linkki, josta voit lukea mitä nämä vitamiinit tekevät ihollemme :) Itse luulen jatkavani avocadon säännöllistä syömistä ainakin talven yli, koska ihoni ei ole varmaan koskaan tähän vuodenaikaan ollut yhtä hyvässä kunnossa.


Vinkkinä: Victoria Beckham on kertonut ihonsa salaisuudeksi päivittäisen lohen syönnin. Lohessa on samaa Omega-3-rasvahappoa kuin avocadossakin... Koko uutisen voit lukea täällä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti