perjantai 21. lokakuuta 2016

Kohti unten maita!

Aiemmin totesinkin, että kärsin pitkään nukahtamisvaikeuksista. Vaikka menin väsyneenä sänkyyn, en nukahtanut, vaan asiat alkoivat aina pyöriä uudelleen ja uudelleen mielessäni. Eräs ystäväni oli vinkannut päiväkirjaan kirjoittamista ja eräänä iltana kun olin kyllästynyt pyörimään sängyssä, otin tyhjän muistikirjan ja kirjoitin siihen kaikki ne asiat, jotka mielessäni sinä iltana pyörivät. Kirjoitin ensimmäisellä kerralla neljä sivua tekstiä ja mentyäni sänkyyn, nukahdin heti. Seuraavana iltana testasin samaa. Tuloksena oli neljä sivua tekstiä ja välitön nukahtaminen. Jatkoin tätä tapaa joka ilta.

Kun pahin ”romahtamiseni” tuli, jouduin turvautumaan mirtatsapiini-nimiseen lääkkeeseen. Ko. lääke oli ensimmäinen mielialalääkkeeni, jota kokeilin. Lääke oli tehokas, turhankin tehokas. Nukuin äärimmäisen hyvin, mutta uni ei tuntunut ottavan loppuakseen. Saatoin nukkua vuorokauden aikana 14 tuntia kokematta itseäni kertaakaan virkeäksi, päinvastoin: lääke teki minusta suorastaan raivottaren. Tässä kohtaa haluaisin muistuttaa, että kaikille eivät sovi samat lääkkeet ja kenenkään EI pidä tehdä johtopäätöstä, että mirtatsapiini olisi huono lääke tämän tekstin perusteella. Se ei vain sopinut minulle, ja lääkärin kanssa yhteistuumin ajoimme lääkityksen alas.

Seuraavaksi aloitettiin essitalopraami (kauppanimeltä vaikkapa Cipralex), joka minulla on vielä tälläkin hetkellä käytössäni. Nukahtamiseen tämä lääke ei auttanut, päinvastoin tämä lääke toimi ”piristäjänä”. Siksi lähdinkin kokeilemaan iltalukemisen ja melatoniinin yhdistelmää. Lukeminen rauhoitti ja antoi muuta ajateltavaa kuin omat ja muiden ongelmat ja melatoniini auttoi nukahtamaan. Otin 1 mg melatoniinia iltaisin, luin noin puoli tuntia ja nukahdin. Tätä komboa käytin lähes puoli vuotta.

Mindfulness oli lopulta se, joka vapautti minut melatoniinista ja opetti nukahtamaan ilman mitään ”apuvälineitä”. Kirjoitan mindfulnessista oman tarinan, mutta...

Tässä muutama hyväksi kokemani vinkki, jos nukkumatti ei meinaa löytää luoksesi:
  • kirjoita kaikki häiritsevät ajatuksesi paperille
  • kokeile kirjan lukemista
  • melatoniinia saa marketeista ja apteekista ilman reseptiä
  • kokeile Mindfulnessia



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti