perjantai 23. joulukuuta 2016

Mitä opin vuodesta 2016

Aloitin tämän blogin vasta syksyllä 2016, mutta jos mietin koko vuotta kokonaisuutena, matkana kohti onnellisempaa elämää, paljon olen oppinut...

1. Burn-out. Alkuvuosi alkoi kolmen kuukauden sairaslomalla burn-outin takia. Aloitettiinpa siinä sitten masennuslääkityskin, vaikken koskaan kokenut itseäni masentuneeksi. Burn-out on nyt historiaa ja lääkitys lopetettu. Mitä opin? Kuuntelemaan itseäni. Opettelemaan sulkemaan kiireen ja stressin pois mindfullnesin avulla

2. Ruokavalion muuttaminen. Olen alkanut lisäämään kasvisten ja hedelmien määrää ruokavaliossani sekä vähentänyt einesten ja herkkujen määrää. Ensi vuoden tavoite on saada lisättyä kasvisruokien määrää. Huomaan olevani energisempi jätettyäni valkoisen leivän pois. Toki joskus on pakko saada sitäkin pullahöttöä, mutta vatsan turvotuksesta huomaan heti, ettei kannata palata entiseen. Täysjyvätuotteet ovat muutenkin vallanneet kuivavarastokaapin. Tänä vuonna puuropäivät ovat myöskin tulleet viikottaisiksi.

3. Liikunta. Liikuntaa saisin harrastaa vieläkin enemmän, mutta uinnista ja sauvakävelystä oli helpoin alottaa oma toipuminen ja kunnon kohottaminen. Uuden työpaikan työmatkat aion jatkossa suorittaa kävellen tai polkupyörällä.

4. Talouden kääntäminen negatiivisesta positiiviseksi. Yksi stressitekijä elämästä vähemmän, kun pääsin eroon kuluttamisen riemuvuosista. Nykyään mietin pitkään tarvitsenko himoitsemaani tuotetta. Tänä vuonna kasvatin omaisuuttani 10.000 eurolla ja maksoin n. 6.000 eurolla asuntolainaa pois. Yhteensä siis saavutin 16.000 euron edestä varallisuutta!

5. Päiväkirja. Päiväkirjaan kirjoittamisen olen kokenut tehokkaana tapana purkaa omat olotilat sen sijaan, että muut joutuisivat kuuntelemaan "surkeaa olotilaani". Toisaalta kirjoitan päiväkirjaan myös hyvätkin asiat. Ikävien asioiden kirjoittaminen konkreettisesti paperille on auttanut minua ainakin lopettamaan ko. asioiden vatvaamisen. 

6. Työpaikka. Irtisanominen tuotannollis-taloudellisten perustein on parasta mitä minulle on voinut tapahtua. Burn-outini suurin tekijä oli työni. Esimiehen tuen puute, negatiivinen ilmapiiri työpaikalla... Vaikka rakastin itse työtä, ei se kovin pitkälle kanna, jos kaikki muu on suoraan sanottuna pa*kaa. Toki olisin mielummin irtisanonut itseni löydettyäni uuden työpaikan, mutta 4 kuukauden työttömyys auttoi kummasti "mielen paranemisessa". Uudessa työpaikassa aloitan tammikuussa, ja olen asiasta onnellinen.

7. Älä suunnittele. Aiemmin elin elämääni ajatuksella "sit-kun". Olen lopettanut tämän ajattelutavan täysin. Elämä on tässä ja nyt eikä vasta viikon, kuukauden tai vuosien päästä. Oikeastaan ihan hyvä, etten osaa aarrekarttaani piirtää sen koommin. Ehkä se kertoo siitä, että juuri nyt minun on hyvä olla?

8. Energiasyöppöjen karsiminen elämästä. Erään ystävyyssuhteen katkeaminen oli kaikesta surusta huolimatta helpotus. Oman äitini kuolema oli helpotus. Äitini kuolema vapautti minut ikään kuin kahleista, joissa olin ollut vuosikaudet. Äiti yritti muovata minusta omaa jatkettaan, enkä istunut siihen muottiin mitenkään. Nyt olen "vapaa" tekemään omat päätökseni eikä minun tarvitse enää miettiä mitä äiti siihen sanoo. Olen myös karsinut facebook-kavereita, koska vaikka päivitän timelineani hyvin harvoin, mitä minun elämäni oikeastaan kuuluu ihmisille, joiden kanssa en ole tekemisissä? 

9. Kirjojen lukeminen. Luen lastenkirjoja. Luit aivan oikein. Parasta mielikuvituksen ruokintaa ovat lasten/nuorten kirjat. Mielikuvituksesta on hyötyä, kun haluaa tehdä jotakin luovaa. Oli se sitten neulontaa, piirtämistä, maalaamista... Yleensä tällaiset kirjat eivät myöskään "ahdista" tai saa muutoin miettimään esim. yhteiskunnallisia asioita. Nämä toimivat loistavina iltalukemisina. 

10. Sisäinen lapsi. Olen ollut aikamatkalla ensin teinivuosiini miettien mitä silloin halusin tehdä, ja olen tehnyt niitä asioita. Nyt olen siirtynyt parikymppisen minäni aikaan, jolloin olin hyvinkin aatteellinen. Kovasti etsin itseäni niiltä ajoilta, jolloin olin onnellisimmillani.


Remember that very little is needed to make a happy life!


2 kommenttia:

  1. Moi! Olen rahablogiasi seurannut, mutta tänne löysin vasta tänään. Voisitko vinkata mindfulness-juttuja? En itse tiedä mistä aloittaa, epäilen jopa toimivatko ja "osaanko", koska minulla on (diagnosoituja) ongelmia olla hetkessä. Joka tapauksessa, kiitollinen olisin vinkeistä! Tai vaikka linkistä jos olet tarkemmin kirjoittanut niistä.

    Kiva vinkki tuo lastenkirjojen lukeminen, laitoin heti muistiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harry Potterit olivat ihan parhaita silloin, kun aloitin pitkästä aikaa lukemista. Aiemmin ei stressin takia pystynyt keskittymään mihinkään, mutta kun aloitti "helposta" kirjasta, sitä "oppi" taas lukemaan.

      Mindfulness-kursseja järjestetään ympäri Suomen. Psykiatriset poliklinikat järjestävät myös joissakin kunnissa rentoutusryhmiä, jotka pohjautuvat mindfulnessiin. Suosittelen käymään ensin jossakin ryhmässä, jotta siihen pääsee "sisään". Kun tekniikan oppii, pystyy sitä harjoittamaan itse ihan missä tilanteessa hyvänsä.

      Poista