sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Syksy saapui – väsyttääkö?

Syksy toi mukanaan jatkuvan vesisateen ja pimeyden. Meillä kotona huomataankin joka syksy sama ilmiö: väsyttää enemmän kuin koskaan. Kun 9h unta yössä ei riitä mihinkään ja aamulla joutuu tekemään töitä saadakseen silmät auki, on pakko tehdä jotakin asialle. Olemme joka vuosi mieheni kanssa pohtineet kirkasvalovalaisimen hankkimista, mutta tänä vuonna viimein ostimme sen.

Mies teki vertailuja eri valaisimien kanssa, ja lopulta päädyimme ostamaan Prismasta 48,95 euron hintaan Beurerin TL30 ”tablettikokoisen” valaisimen. Valaisinta on kokonsa puolesta helppo liikuttaa huoneesta toiseen sen mukaan missä kukin aamurutiineitaan suorittaa. Minulla se on lähinnä aamupalapöydässä.

Lights on
Lights off

Valaisimessa on 10.000 luxia, mikä vastaa normaalia päivänvaloa. Valaisimen etäisyys tulee olla n. 20-60 cm ja sitä ei kannata suoraan tuijottaa, vaan antaa valon tulla "sivusta" epäsuorasti. Itse olen muutaman viikon kokeilun jälkeen huomannut 20-30 minuutin ”valohoidon” piristävän aamuisin. Työpäivän päätteeksi tekisi mieli kokeilla lyhyttä valohoitojaksoa, mutta pelkään menettäväni yöuneni... Vaikka työpäivän jaksaa hyvin, iltasella väsymys ryöpsähtää päälleni kahta voimakkaampana.

Kirkasvalohoito voi toisille aiheuttaa päänsärkyä, mutta itse migreenistä kärsivänä, en ole vielä ainakaan oireillut. Kirkasvalovalaisinta tulisi käyttää säännöllisesti joka päivä, jotta siitä saisi hyödyn kaamosväsymykseen, ja valohoitoa voi jatkaa niin pitkään keväällä, kun itse kokee sille tarvetta.

Kirkasvalovalaisimen lisäksi vaihdoimme tehokkaammat luxit olohuoneeseen. Itse olen kiinnittänyt myös huomiota ruokavaliooni, joka pohjautuu entistä enemmän kasviksiin työpäivän aikana. B-vitamiinin puutteella on yhteys myös väsymykseen ja moni teistä on varmasti huomannutkin Berocca-mainosten ilmestyneen telkkariin. Meillä on isännän kanssa tapana lisätä myös monivitamiinit poreen muodossa kaamosaikaan aamupalalle. En ole huomannut onko sillä varsinaisesti väsymykseen vaikutusta, mutta kaikkea tulee yritettyä. Vaikka muuten pyrin syömään terveellisesti, iltasella väsymykseen tulee kuitenkin napsittua suklaata. Onkin mielenkiintoista, miten väsymys saa aikaan järkyttävän hiilarihimon. Jos joku keksisi iltaväsymykseeni vielä ratkaisun, pomppisin kattoon onnesta.

Iskeekö Sinulle kaamosväsymys joka syksy? Miten hoidat sitä? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti