sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Syysväsymyksen tainnutusta

Loppukesä ja alkusyksy ovat olleet tänä vuonna erityisen rankkoja. Parisuhteessa ollaan ilmaa puhdistettuuseampaan otteeseen mikä on syönyt energiaa aivan käsittämättömällä tavalla. Silti voittajina ollaan noustu ja yhdessä tallataan vast’edeskin eteenpäin. Uusityöpaikka työilmapiiriongelmineen oli myös sellainen energiasyöppö, että välillä työpäivän päätteeksi ei jaksanut muuta kuin itkeä sohvalla. Tämäkin vaihe alkaa onneksi olla historiaa. Uusi (vanha) lähiesimies sekä työnohjaus ovat auttaneet selkeyttämään tiimimme työnkuvaa ja luomaan me-henkeä, mikä on saanut työnkin maistumaan. Lisäksi olemme tiiminä osallistuneet koulutukseen, jossa ollaan puitu sitä, mitä yksi työntekijä voi tehdä työviihtyvyyden lisäämiseksi. Siitä voit lukea lisää täältä. Lisäksi koulutuksesta jäi paljon mietittävää miten omaa työtä voi tuunata niin, etteivät työpäivät olisi liian samanlaisia. Tätäkin on tullut tehtyä ihan käytännössä. Mutta rehellisesti sanottuna elo-syyskuu olivat todella rankat.

Lokakuu vetelee nyt jo viimeisiään ja omaan jaksamiseen on tullut puututtua nyt entistä tarmokkaammin, etenkin kun sohvan pohjalla tuli vietettyä nuo kaksi kuukautta. Kerroinkin jo, että ostimmekirkasvalolampun, joka on osoittautunut hyväksi ostokseksi pimeyden keskellä.


Toisena asiana olen kiinnittänyt huomiota unen määrään. Kaamosaikaan huomaan tarvitsevani 1-1,5 h/ yö enemmän unta ja olenkin aikaistanut nukkumaan menoa. Koska kuljemme kimppakyydein tunnin/ suunta kestävät työmatkat, olen saattanut torkkua aamulla autossa vielä täydentämässä yöuniani.

Kolmantena olen ottanut itsekkäästi itselleni pieniä irtiottoja arjesta. Aloitin jälleen opinnot avoimessa yliopistossa eikä mikään varmaan ole lapsiperheessä suurempaa luksusta kuin ottaa yksin itselleen viikonlopuksi hotellihuone toiselta paikkakunnalta. Luennoilla istumisen jälkeen voi tutustua uuteen paikkakuntaan ihan yksin, kaikessa rauhassa.

Neljäntenä olen nostanut takamukseni sohvalta. Esikoiseni ollessa jääkiekkotreeneissä, olen alkanut hyödyntää treeniajan itselleni. Jäähallin juoksuradalla olen tehnyt oman treenini: 5 minuuttia lämmittelykävelyä, 30-45 min juoksua ja 10 min katsomoportaiden juoksua. Kropassa näkyy ja tuntuu muutos taas 2 kk:n tauon jälkeen.

Viides muutos liittyy ruokavalioon. Tammikuussa kokeilin vegaaniruokavaliota ja muistan vieläkin miten hyvin voin tuon kuukauden päivät. Vegaaniksi en kuitenkaan kykene, mutta olen vetänyt punaisen lihan omassa ruokavaliossani niin minimiin kuin se vain perheen arjessa on ollut mahdollista. Kasvisruokaan pohjautuva ruokavalio kulkee mukanani töissä ja joskus teen kasvisruokaa vain ja ainoastaan itselleni. Kroppa ja mieli kiittävät.

Kuudentena olen alkanut viettämään enemmän aikaa kirjojen parissa. Romaaneja on tullut hamstrattua yöpöydälle kirjastosta ja vietän mielummin illat sängyssä lukien hyvää kirjaa kuin katsellen tv:n höttöä tai kököttäen somessa. Olen harkinnut jopa omien henkilökohtaisten sometilieni poistamista. Olen jopa miettinyt älypuhelimen vaihtamista takaisin vanhaan ei-älypuhelimeeni. Mieli haluaa eroon kaikesta ”turhasta”. Voi olla, että pian näin teenkin...

Seitsemäntenä olemme alkaneet pitkästä aikaa ottamaan kahden keskisiä irtiottoja mieheni kanssa. Olemme käyneet teatterissa, keikoilla ja suunnitteilla on yhteinen lomamatkakin. Itse olen niin parisuhdeihminen, että haluan viettää aikaa toisen kanssa muuallakin kuin neljän seinän sisällä. Toisaalta välillä haluan olla ihan yksinkin. 

Tarkoituksena olisi vielä anoa muutama palkaton vapaapäivä joulukuulle, jotta saisin paljon kaivattua lomaa. Tämän vuoden aikana työkuviot ovat muuttuneet kolmesti, mutta lomaa on ollut vain 10 päivää. Voin kertoa, että alkaa kaikki tämä muutos tuntua jo mielessä ja kropassa.  Onneksi on ollut mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen ja 4-päiväiseen työviikkoon.

Miten Sinä taistelet syysväsymystä vastaan?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti