sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Via Baltica

Sain mieheltäni joululahjaksi ulkomaanmatkan. Koska lapseni viettivät hiihtolomaansa isällään, ja sekä minulla että miehelläni oli loma, päätimme ex tempore lähteä seikkailemaan. Pakkasimme muutaman päivän vaatteet matkaan ja hyppäsimme autoon. Varasimme Helsinki-Tallinna-välille 33 euron laivamatkan Eckerölinelta*. Alhainen hinta vieläkin ihmetyttää: 2 aikuista ja auto = 33 euroa!? Laiva kieltämättä oli aika tyhjä iltapäivälähdöllä, mutta toisaalta mukavampi näin. Söimme buffetissa mahamme täyteen ja suuntasimme Tallinnassa illansuussa kohti hotelliamme, Rocco al Marea.

Autolla matkustaessa on se hyvä puoli, ettei hotellia tarvitse varata aivan keskustasta, koska autollahan pääsee. Hieman syrjemmässä hotellien hinnat ovat myöskin edullisemmat. Meidän hotellimme sijaitsi keskustan itäpuolella, lähellä ostoskeskus Rocco al Marea. Yhden yön hinta: 50€ sisältäen ilmaisen aamiaisen ja ilmaisen pysäköinnin hotellin edustalla. Hotellihuone oli perushotellihuone, ihan ok, paitsi päiväpeittomme oli jo valmiiksi tahrainen. Henkilökunta oli ystävällistä ja aamupalalla sai vatsansa täyteen seuraavaa etappiamme varten, joka oli Pärnu.

En ollut koskaan aikaisemmin käynyt Pärnussa ja olimme itseasiassa suunnitelleet ajavamme suoraan sinne laivalta. Matkasta olisi kuitenkin tullut melkoisen raskas ajamisen suhteen, joten päätimme viettää ensimmäisen yön Tallinnassa. Pakko todeta, että tieviitoitus Tallinnasta Pärnuun on aika haastava! Pari kertaa totesimme ”Ei helvetti, tuostako piti kääntyä!?”, mutta päädyimme lopulta oikealle tielle ja matkamme jatkui.

Tie oli aivan jäätävän liukas ja raskasta liikennettä oli jonkin verran molempiin suuntiin. Talviset, tasaiset, lumen peittämät peltomaisemat siivittivät tiemme Pärnuun, joka oli itselleni aika pettymys. Tässäkö tämä oli? Keskustaan oli rakennettu ostoskeskuksia, joissa oli samat liikkeet kuin Tallinnassa. Päässäni soi Ultra Bran biisi: ”Tämä on kylpyläkaupunki syksyllä/ kastumme aina, kun kävelemme keskustaan/ Nähtävyyksiä ei ole mutta taloista katsoo pyöreät ikkunat.” Vanhat puutalot olivat toki kauniita, ja fiilis oli kuin olisin ollut Porvoossa. Ehkä talvi ja kova pakkanen eivät olleet ne suotuisimmat Pärnuun tutustumiseen, mutta emme täällä viettäneet aikaa sen koommin. Kävimme syömässä paikallisessa Subwayssa ja jatkoimme matkaamme.

Vaikka maisemat olivat hyvin tasaisia peltomaisemia, kiinnitin huomiota siihen, miten Viron puolella metsät olivat luonnontilassa, täysin hoitamattomina, kun taas Latvian rajan ylitettyämme metsät oli viimeisen päälle hoidettuja. Sama luminen peltomaisema jatkui Latvian rajankin jälkeen.

Riikassa meitä odotti kova pakkanen ja jäätävä viima. Koko matkalta ei tullut valokuvia juurikaan räpsittyä, koska yksinkertaisesti ei tarennut! Olimme varanneet hotellimme 1860-luvulla rakennetusta talosta, joka oli kaikin puolin viehättävä, mutta jossa oli lämpöä n. +16 astetta. Lattia vietti hurjasti huoneessamme, joten kun sängystä lähti vaikkapa vessaan, huomasit juoksevasi alamäkeä ja sänkyyn palatessa sait ponnistella ylämäen. Toinen miinus, kylmyyden lisäksi, tulee ohuista seinistä. Ensimmäinen ilta meni vauvan lohdutonta väsyitkua kuunnellessa, seuraavana päivänä saimmekin kuunnella toisen pariskunnan seksielämää... Muutoin hotellimme oli ihastuttava! Aamupala oli loistava ja henkilökunta todella ystävällistä. Automme oli hotellin ”säilössä” ja saimme automme aina kun sitä tarvitsimme. Autopaikka maksoi 16€/yö.

Hotelli Gutenberg. Kuva otettu katon mukaan "suoraan". Huomaatko sängyn olevan vinossa...?

Mitä Riikassa sitten voi tehdä, pakkasesta huolimatta?

Näkymä Sky Barista.
Sky bar. Itse emme ole museoihmisiä emmekä jaksa kiertää taidenäyttelyitäkään. Riika on jalan helposti haltuun otettavissa ja yleensä kaupunkilomilla kävelemmekin PALJON. Nyt kovan pakkasen ja tuulen takia kävelylenkit jäivät hyvin lyhyiksi. Kahvilat tulivat paremmin tosin tutuiksi lämmittelyiden merkeissä. Mutta mahtavan näköalan saa Radisson Blu Latvija Conference & Spa- hotellin Sky barissa. Lasillinen valkoviiniä maksoi 4€. Upea auringon lasku ja pimeässä ajavat autot olivat suorastaan hypnoottinen näkymä.

Kahvilat. Pakenimme kylmyyttä karkuun kahviloihin. Eksyimme Caffeine LV:n vahingossa etsiessämme ”Bazaar Outletiä” (joka itselleni oli täysi pettymys). Caffeine LV:ssa sai aivan taivaallista inkivääriteetä ja mies sanoi juoneensa parasta lattea ever. Kahvilassa oli tarjolla myös herkullisia voileipiä ja leivonnaisia, mutta tällä kertaa lämmin juoma riitti.

Ostoskeskukset. Emme varmastikaan olisi kiertäneet ostoskeskuksia ellemme todella olisi olleet niin umpijäässä kuin mitä olimme. Viidennen ostoskeskuksen kohdalla aloin anella mieheltäni jo armoa. Samat kaupat ovat lähes jokaisessa ostoskeskuksessa, osaan pääsee bussilla tai autolla. Tässä muutama poiminta:

Shopping Center Alfa oli jo ennen Riikan vanhaan kaupunkiin saapumista. Täältä ostimme osan kotiin viemisistä (alla) sekä tavallista ruokaa. Täältä nappasin mukaani myös luonnonkosmetiikka-ostokseni! Itse tykkäsin täällä kierrellä. Ostoskeskuksessa on paljon kahviloita ja tavallisessa päivittäisruokakaupassa on valtava valikoima tuoretta leipää ja leivonnaisia.

Shopping Center Spice. Tänne menimme omalla autolla, bussillakin pääsee vanhasta kaupungista. Valtava ostoskeskus, jossa on lähestulkoon samat kaupat kuin kaikissa muissakin ostoskeskuksissa, mutta... käy kokeilemassa ruokapaikkaa nimeltä Lido! Tämän paikan erikoisuus on siinä, että otat tarjottimen ja lautasen ja ryhdyt arvailemaan mitä tarjolla olevat ruuat ovatkaan! Ruuat on nimetty ainoastaan latviaksi, joten mitään vinkkiäkään et saa. Jos olet ennakkoluuloton, mene ja kokeile. Voin luvata, ettet pety :) 20 eurolla söimme vatsamme täyteen mitä erilaisimpia herkkuja. Aika peruskotiruokaa latvialaisittain, veikkaisin...?

Galerija Centrs. Tämä on vanhassa kaupungissa sijaitseva, upea, ostoskeskus. Todella kaunis ja näyttävä, vanhaan rakennukseen rakennettu ostoskeskus. Täältä löydät mm. Madaran liikkeen.

Shopping Center Origo. Tämä ostoskeskus sijaitsee rautatieaseman vieressä. Täältä löytyy mm. urheiluliikkeiden outlet-kauppoja.

Riga Plaza. Tännekin menimme omalla autollamme. Tämä oli ehkä ostoskeskuksista monipuolisin, ainakin, jos kenkiä haluaa katsella. Edullisiä kenkäliikkeitä ja samat liikkeet kuin kaikissa muissa. Tai ainakin siltä itsestäni tuntui. Tämä oli meidän kohdaltamme viimeisin ostoskeskus ja aloin rehellisesti sanottuna olla aika ähky.

Ostoksemme koko matkan ajalta ovatkin sangen mielenkiintoiset:

Tee. Ostin reilun kilon verran teetä teekaupoista ja päivittäistavarakaupoista, koska tee nyt yksinkertaisesti oli aivan älyttömän halpaa ja minulla sitä kuluu. Teekauppaan Tallinnaan meni n. 40 euroa, ja Riikan puolella hieman tämä harmittikin, kun samaa teetä sai päivittäiskaupasta kolme kertaa halvemmalla...

Pyykinpesuaineet. Riikassa meidän herkkähipiäisten käyttämä pyykinpesuaine maksoi 2625 ml pakkauksessa vähemmän kuin Suomessa 2080 ml:n pakkaus. Niinpä sitten ostimme kolme isoa kanisteria pyykinpesuainetta.

Astianpesukoneen tabletit. Suomessa Fairyn konetiskitabletit (44 kpl) maksaa noin 8 €. Ostimme 90 kpl samalla hinnalla.

Kengät. Mieheni yritti etsiä itselleen talvitennareita, muttei löytänyt mieleisistään koskaan sopivaa kokoa. Lasten kenkiä olisi saanut pilkkahintaan ostoskeskus Riga Plazassa. Yhdet Niken lenkkarit (17€) nappasin tytölleni ostoskeskus Origosta, joka oli näitä jo tovin toivonutkin.

Hajuvesi. Olin ehtinyt jo matkan alkutaipaleella ostaa laivalta hajuveden (19,90€), mutta kotimatka taittuikin Viking Linen laivalla ja löysin vuosien etsinnän jälkeen lempparituoksuni vihdoin ja viimein. Pitkään tein kamppailua itseni kanssa ostanko vai enkö. Kun jatkuvasti teekupposen äärellä palasin tuoksuttamaan rannettani hajuvedestä (jota olin siis testannut tax freessä), jouduin antautumaan kiusaukselle ja hain rakkaan pulloni. Hinta 35,90€.

Alkoholi. Viron ja Latvian rajamaastossa poikkesimme SuperAlkoon. Muutama muukin suomalainen näytti löytäneensä tiensä edullisille ostoksille. Viinipullot alkaen 3€. Ostimme siideriä, lonkeroa, viiniä ja kavereille tuliaisia.

Kaiken kaikkiaan Via Baltica oli ihan mukava kokemus. Mukavampi tuo varmastikin olisi ollut kesäaikaan. Riika itsessään oli ehkä aavistuksen pettymys. Olemme mieheni kanssa kiertäneet Eurooppaa nyt niin paljon ristiin rastiin, että kaikki kaupungit alkavat tuntua ”samalta”. Hintataso on suurimmalti osalta alhainen Suomen hintoihin verrattuna, mutta merkkituotteet olivat usein kuitenkin yhtä kalliita kuin Suomessakin. Itse en jaksanut vaatekaupoilla edes kierrellä, kun en ollut mitään vaillakaan.

Tallink Silja ajaa kesällä Riikaan. Muutaman tunnin maissaoloaika on lyhyt Riikan näkemiseen ja kokemiseen, mutta itselleni 3 päivää oli ihan sopiva, etenkin, kun liikuimme bussilla ja omalla autolla saadaksemme enemmän irti kaupungista.